fbpx

Maandelijks archief januari 2020

Tips voor je immuniteit

Virussen zoals het coronavirus dat uitbrak in China zijn eng. Doodeng zelfs. We krijgen dagelijks berichten over uitbraken in de hele wereld en ook in België verspreid het zich vlot. Moeten we bang zijn?

Wel, ja en nee. Een virus met potentieel dodelijk afloop is natuurlijk geen lachertje, dus we moeten zéker voorzichtig zijn en de verspreiding proberen tegengaan. Daar hebben we goede richtlijnen voor, die je hieronder terugvindt.

Daarnaast heeft ons lichaam gelukkig van nature een immuunsysteem dat indringers zoveel mogelijk buiten houdt. En als we ons lichaam de juiste voeding geven, helpt het ons om gezond en vitaal te blijven. In dit artikel wil ik je dan ook graag een aantal tips rond voeding meegeven die kunnen bijdragen aan het goed functioneren van je lichaam en je immuunsysteem.

Voorkomen is beter dan genezen

In eerste instantie moet je proberen om een besmetting te voorkomen. Dat doen we op dezelfde manier voor elk virus, met een goede basishygiëne:

  • Handen regelmatig wassen, zeker na het aanraken van voorwerpen die vaak worden vastgenomen zoals bv. deurklinken
  • Papieren zakdoekjes maar 1x gebruiken
  • Hoesten en niezen in je elleboogholte in plaats van in je handen
  • Kamers en je huis regelmatig verluchten
  • Nauwgezet de regels van de overheid rond social distancing volgen

Daarnaast is het een goed idee om je lichaam te ondersteunen. Dat doe je vooral door gevarieerd te eten, dat wil zeggen zoveel mogelijk verschillende groenten en fruit. Als je dat doet, krijgt je lichaam de juiste bouwstenen om je afweer optimaal te organiseren. Maar ook sommige supplementen kunnen helpen bij het normaal functioneren van je lichaam.

Vitamine C in voeding
Acerola kersen

Als het over immuniteit gaat, is vitamine C de absolute sterspeler onder de vitamines. Dankzij vitamine C wordt je bindweefselbarrière namelijk veel steviger en je krijgt een normale immuunrespons.

Wie aan vitamine C denkt, denkt meteen aan appelsienen of citroenen. Nochtans zijn er heel veel andere voedingsmiddelen die veel meer vitamine C bevatten. De echte toppers zijn acerola kers, rozenbottel, zwarte bessen en chilipepers.

Zij bevatten maar liefst tot 10x zoveel vitamine C als een sinaasappel. De acerolakers vind je vooral in Latijns-Amerika en is bij ons amper te verkrijgen. Maar de andere 3 toppers vind je overal.

Ook groenten zoals peterselie, tuinkers, bladgroenten, rode paprika en kolen bevatten veel vitamine C. Deze kan je dus beter veelvuldig aan je dieet toevoegen.

Vitamine C als supplement

Een goed supplement moet 2 zaken bevatten:

  1. L-ascorbinezuur: een soort vitamine C die even goed wordt opgenomen als de natuurlijke variant in groenten en fruit.
  2. Bioflavonoïden (acerola, rozenbottel, citrus, …): dit zijn stofjes die van nature aanwezig zijn in groenten en fruit en die de opname én de werking van vitamine C sterk bevorderen.

Ik krijg vaak de vraag welk supplement ik dan neem en dat is de vitamine C van Mannavital, omwille van bovengenoemde redenen.

Vitamine D als supplement

Ook vitamine D draagt bij aan de normale werking van je immuunsysteem. In ons belgenland krijgen we trouwens maar zelden genoeg zon om onze vitamine D-voorraad voldoende op peil te houden. Daarom zeggen ze wel eens dat vitamine D, de D van doorlopend is.

Kies voor een vet-variant, indien mogelijk. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en in vet is ze namelijk beter opneembaar.

Fermentatie voor je buik
Zuurkool & kimchi


Wie Buikgeluk volgt, zal het mij al vaker horen zeggen hebben: gezondheid begint in je buik. We weten namelijk dat 80% van je immuunsysteem zich in je darmen afspeelt.

Dankzij alle aanwezige micro-organismen, vitamines, mineralen én enzymen in fermentaties, ondersteunt dit de werking van onze darmen. Naast de aanwezige probiotische micro-organismen in zuurkool, is het ook een goede leverancier van vitamine C.

Dus wil je je lichaam een plezier doen? Pas dan je voeding aan, eet gevarieerd, eet en drink gefermenteerde producten zoals kimchi en kefir.

Nood aan meer energie of welbevinden, maar weet je niet waar te beginnen? Contacteer me en dan gaan we samen op zoek.

Kombucha gingerbug kefir kvass buikgeluk gingerbeer kimchi zuurkool sauerkraut

Tips voor boze buiken

Ik maakte vorige week nog eens nader kennis met een buikgriep en wow, was ik even vergeten hoe beroerd je je kan voelen. 🙈 Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat dit een paar jaar geleden mijn leven was.

100 keer per dag naar het toilet, al krampen krijgen als je maar aan eten ruikt. Je hondsberoerd voelen als je toch een hapje durft te eten. En doodop zijn. Uitgeput van je uit de zetel te heisen en terug naar bed te gaan. Wat een absolute verschrikking.

Het doet anderzijds natuurlijk wel erg goed om te weten dat die dagen achter mij liggen. En dat mijn buik nog wel durft borrelen, maar dat ik aan die verschrikking inmiddels ontsnapt ben. #YouCanDoItToo!

Nu, in die jaren met intense buikpijn heb ik wel een heleboel tips en tricks verzameld die je wat beter doen voelen of herstel bevorderen.

Hieronder geef ik je dan ook graag mijn lijstje en

1. Warmte!

Mijn aller-absolute nummer 1.

Warmwaterkruik
Gerelateerde afbeelding

Al in het ziekenhuis, was dit het enige dat een beetje hielp. In het begin gebruikte ik een kersenpittenkussentje, maar dat blijft niet lang warm. Daarom zijn we vrij snel overgeschakeld op een oldfashioned warmwaterkruik. Ik maak ze meestal erg heet en draai er een handdoek rond. Naarmate de kruik afkoelt kan je ze zonder handdoek gebruiken. Blijft uren warm en is dus stukken handiger dan zo’n kersenpitkussentje.

Bad
Afbeeldingsresultaat voor bad

Als ik echt heel intense krampen heb, ga ik voor een heet bad. Daar zit ik dan in tot mijn buik wat rustiger word. Let wel op als je heel erg uitgeput bent, dat je niet in slaap valt. Been there, done that.

Om je bad ook een nuttige functie te geven, voeg ik vaak wat magnesiumzout toe. Magnesium wordt gebruikt in meer dan 350 processen in je lichaam en kan ook bij ziekte helpen om wat sneller te herstellen. Het helpt te ontspannen en bij vermoeidheid. Na zo’n bad voel ik me vaak verkwikt. Ik bestel mijn zout meestal online. (Disclaimer: ik heb geen enkele band met dit bedrijf, ik ben gewoon erg tevreden over hun product)

2. Ruimte in je buik
Afbeeldingsresultaat voor child pose adriene

Het komt er vooral op neer om fysiek ruimte in je buik te creëren. Dit doe je vooral door op handen en knieën te gaan zitten. Je zal hierdoor merken dat je de krampen veel makkelijker kan opvangen. Je lichaam krijgt letterlijk de ruimte om z’n ding te doen, waardoor buikpijn veel sneller gaat liggen.

Mensen die yoga doen, zullen de kindhouding wel kennen. In dit filmpje toont Yoga with Adriene de positie perfect voor. Dit is eigenlijk een van de meest comfortabele posities bij buikpijn. Sowieso kan ik yoga aanraden als preventieve hulp om je buik wat “losser” te maken en je immuniteit te verbeteren.

3. Massage
Person Doing Massage

Veel mensen masseren hun buik bij krampen, maar vaak kan je beter de rug masseren. Bij hevige krampen masseer je beter je twee flanken of het midden van de rug. De zijkant van je onderrug kan je zelf heel goed masseren. Als je in child pose kan iemand anders dat uiteraard ook heel goed voor je doen. Dit is iets wat overigens ook heel goed werkt bij kleine kinderen of babies.

4. Food!
Water
Fluid Pouring in Pint Glass

Alles begint en staat met wat je eet én drinkt. Bij buikgriep is het vooral belangrijk dat je voldoende gehydrateerd blijft. Je kan eventueel ook een beetje honing en wat ongeraffineerd zeezout in je glas doen, zodat je voldoende mineralen en suiker binnenkrijgt. Honing is daarnaast ook antibacterieel, dus dat is mooi meegenomen.

Kleine maaltijden

Om je spijsvertering wat rust te gunnen, kan je best kleine maaltijden die makkelijk verteerbaar zijn eten. Denk aan rijst, getoast (glutvrij-) brood, aardappels, zachtgekookte groentjes zoals brocolli of worteltjes, etc. Vaker eten – en voorkomen dat je maag leeg is – zorgt er ook voor dat je minder misselijk bent.

Gember
Ginger and 2 Lemon Fruit

Ook gemberthee (met citroen) kan helpen als je erg misselijk bent. Kan je echt niet binnen houden, dan kan je er ook voor opteren om een aantal druppels etherische gemberolie op te lossen in kokosolie. Als je dat in je buik masseert, zal dat ook helpen.

Appelazijn
Bragg Appelazijn Troebel Bio 473ml

Heb je veel last van brandend maagzuur? Dan kan zowel komen door een tekort of een overmaat aan maagzuur. Appelazijn helpt bij het herstel van een gezonde zuurtegraad. Los een soeplepel appelazijn op in een glas lauw water en drink dit op op je nuchtere maag of bij je eten.

Gefermenteerde dranken en groenten

En ten slotte, de gefermenteerde dranken en groenten naturlijk! Deze zijn niet alleen de supersterren bij ziekte, maar zeker ook in een gezond voedingspatroon!

Dankzij de fermentatie bevatten deze dranken en potjes overheerlijke groenten extra veel vitaminen en mineralen. Daarnaast bevatten zij ook veel goede bacteriën die kunnen helpen bij het herstel van de balans in je buik. Dagelijks een kleine portie zuurkool of een glaasje kefir kunnen heel erg helpen.

Kombucha gingerbug kefir kvass buikgeluk gingerbeer kimchi zuurkool sauerkraut

Voel je dat je ziekt wordt, dan kan je zelfs elk uur een klein slokje nemen of eten. Het beschermt je tegen ziekteverwekkers, helpt bij je herstel én is nog eens erg lekker.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe groot de sleutelrol van de vele fermentaties die ik dagelijks nuttig in mijn herstelproces was en is. Dat én gezonde voeding zijn echt mijn redding geweest. Ik probeer dit verhaal dan ook aan zoveel mogelijk mensen door te geven, zodat iedereen terug mag genieten van tonnen Buikgeluk.

Wil je ook graag leren fermenteren? Kijk dan zeker eens bij ons workshopaanbod. Wil je graag wat meer inzicht in welke voeding jouw buikgeluk kan herstellen? Kom eens langs!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg alle nieuwe workshopdata in je mailbox!

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!