fbpx

Tips bij het coronavirus

Tips bij het coronavirus

Virussen zoals het coronavirus dat uitbrak in China zijn eng. Doodeng zelfs. We krijgen dagelijks berichten over uitbraken in de hele wereld en ook in België en Nederland verspreid het zich vlot. Moeten we bang zijn?

Wel, ja en nee. Een virus met potentieel dodelijk afloop is natuurlijk geen lachertje, dus we moeten zéker voorzichtig zijn en de verspreiding proberen tegengaan. Momenteel verspreidt het zich dubbel zo snel als een normale griep en verkoudheid en daar hebben we goede richtlijnen voor, die je hieronder terugvindt.

Daarnaast heeft ons lichaam gelukkig van nature een immuunsysteem dat indringers zoveel mogelijk buiten houdt. En als we ons lichaam de juiste voeding en in dit geval eventueel supplementen geven, kunnen we de kans op een besmetting (of de gevolgen daarvan) proberen in te dijken. In dit artikel wil ik je dan ook graag een aantal tips rond voeding meegeven die je lichaam en je immuunsysteem kunnen boosten.

Voorkomen is beter dan genezen

In eerste instantie moet je proberen om een besmetting te voorkomen. Dat doen we op dezelfde manier voor elk virus, met een goede basishygiëne:

  • Handen regelmatig wassen, zeker na het aanraken van voorwerpen die vaak worden vastgenomen zoals bv. deurklinken
  • Papieren zakdoekjes maar 1x gebruiken
  • Hoesten en niezen in je elleboogholte in plaats van in je handen
  • Kamers en je huis regelmatig verluchten

Daarnaast is het een goed idee om je immuunsysteem te boosten. Dat doe je vooral door gevarieerd te eten, dat wil zeggen zoveel mogelijk verschillende groenten en fruit. Als je dat doet, krijgt je lichaam de juiste bouwstenen om je afweer optimaal te organiseren.

Fermentatie als immuniteitsbooster

Wie Buikgeluk volgt, zal het mij al vaker horen zeggen hebben: gezondheid begint in je buik. We weten dat 80% van je immuunsysteem zich in je darmen afspeelt. Dus als we kunnen zorgen dat je buik het goed doet, kunnen we al heel wat virussen zoals het coronavirus vermijden.

Zuurkool & kimchi

Dankzij alle aanwezige micro-organismen, vitamines, mineralen én enzymen in fermentaties, krijgt ons lichaam een fantastische immuniteit-, energie- en bouwstenenboost. Gefermenteerde producten gebruik je liefst dagelijks. Bijvoorbeeld elke dag een eetlepel appelazijn in je water ’s ochtends. Voel je keelpijn of een verkoudheid opkomen, dan kan het volstaan om elk uur een klein shotje kombucha, kvass of een hapje zuurkool te nemen om niet ziek te worden. Naast de aanwezige probiotische micro-organismen in zuurkool, is het ook een goede leverancier van vitamine C en boost daardoor je immuunsysteem nog meer.

Vitamine C in voeding

Als het over immuniteit gaat, is vitamine C de absolute sterspeler onder de vitamines. Dankzij vitamine C wordt je bindweefselbarrière namelijk veel steviger en je krijgt een betere immuunrespons. In het geval van virussen zoals het coronavirus kan je dat wel gebruiken!

Acerola kersen

Wie aan vitamine C denkt, denkt meteen aan appelsienen of citroenen. Nochtans zijn er heel veel andere voedingsmiddelen die veel meer vitamine C bevatten. De echte toppers zijn acerola kers, rozenbottel, zwarte bessen en chilipepers.

Zij bevatten maar liefst tot 10x zoveel vitamine C als een sinaasappel. De acerolakers vind je vooral in Latijns-Amerika en is bij ons amper te verkrijgen. Maar de andere 3 toppers vind je overal.

Ook groenten zoals peterselie, tuinkers, bladgroenten, rode paprika en kolen bevatten veel vitamine C. Deze kan je dus beter veelvuldig aan je dieet toevoegen.

Vitamine C als supplement

In de winter neem ik vaak extra vitamine C, hierdoor word ik opmerkelijk minder ziek. Vooral verkoudheden gaan hierdoor vaak aan mij voorbij.

Een goed supplement moet 2 zaken bevatten:

  1. L-ascorbinezuur: een soort vitamine C die even goed wordt opgenomen als de natuurlijke variant in groenten en fruit.
  2. Bioflavonoïden (acerola, rozenbottel, citrus, …): dit zijn stofjes die van nature aanwezig zijn in groenten en fruit en die de opname én de werking van vitamine C sterk bevorderen.

Ik krijg vaak de vraag welk supplement ik dan neem en dat is de vitamine C van Mannavital, omwille van bovengenoemde redenen. Vooral als je afweer verzwakt is, is het supplementen van vitamine C een goed idee.

Vitamine D als supplement

Ook vitamine D helpt om je immuunsysteem te waarborgen. In ons belgenland krijgen we trouwens maar zelden genoeg zon om onze vitamine D-voorraad voldoende op peil te houden. Daarom zeggen ze wel eens dat vitamine D, de D van doorlopend is. Je kan zoals je al kan raden vitamine D dan beter ook dagelijks supplementeren.

Kies voor een vet-variant, indien mogelijk. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en in vet is ze namelijk beter opneembaar.

Maar wil je je lichaam echt een plezier doen? Pas dan je voeding aan, eet gevarieerd, eet en drink gefermenteerde producten zoals kimchi en kefir. Het kom niet alleen je immuunsysteem, maar je volledige gezondheid, energie en welbevinden ten goede!

Nood aan meer energie of welbevinden, maar weet je niet waar te beginnen? Contacteer me en dan gaan we samen op zoek.

Buikgeluk

    Geef een reactie